Kilka ogólnych pytań o elektronikę.

Moderatorzy: zbyszek_wlodarczak, kamil_rc, wojtek.domanski


Autor
rhotax
Posty: 7
Rejestracja: 2008-09-12, 03:10
Lokalizacja: dolnyśląsk

Kilka ogólnych pytań o elektronikę.

#1

Post autor: rhotax »

Zacząłem się rozglądać za elektroniką "wspomagającą" latanie.
A że w tej dziedzinie jestem laikem...naiwnie myślałem, że będzie to proste i krótkie rozglądanie się ;)

Często widziałem jak w kokpitach piloci mają nawtykane pełno urządzeń.
Jak już oswoiłem temat to okazało się, że są to zazwyczaj: radio, urządzenie z nawigacją GPS i wariometr.
Radio pominiemy. Wariometr - po to, żeby znać wysokość oraz wiedzieć o noszeniach (o których jesteśmy informowani specjalnym sygnałem dźwiękowym). Nawigacja - żeby się nie zgubić ;) oraz żeby móc zapisać, a potem gdzieś odtworzyć, zaprezentować dowód przebytej przez nas trasy.

Każde z tych urządzeń, w podstawowej wersji gdzieś tak 800zł czyli razem około 1600zł.

Ale czytam opisy wariometrów, a tam mowa o GPS. Takie urządzenia kosztują (w wersji podstawowej) te 1600zł (około).
Ale mam pytania do osób, które z tego korzystają. Kilka ogólnych, ale dużo do konkretnych funkcji, których wydaje się być multum, a zastosowania czy działania wielu nie rozumiem:
1. Czy rzeczywiście takie urządzenie zastąpi w swojej funkcjonalności nawigację GPS ?
2. Pokazują wysokość nie tylko nad poziomem morza (czy wynikającą z ciśnienia), ale...bezpośrednio nad ziemią ?! Myślałem, że aby coś takiego uzyskać (czyli ile dokładnie pod nami pionowo w dół jest metrów do gruntu) - potrzebny jest radar :) ? GPS pozwala ocenić wysokość w danym miejscu nad gruntem ? W jaki sposób ?
3. Siła i kierunek wiatru ?! W jaki sposób ? W jaki sposób rozróżnia, że to nie jest "dmuchanie" wynikające z ruchu postępowego paralotni?
4. "Powrót do ostatniego punktu termiki". Na podstawie zachowań wysokościomierza itp. potrafi ocenić gdzie był komin ? I co - potem jak nawigacja samochodowa powie "skręć w lewo, w prawo, leć prosto, za 3 sekundy będziesz w środku komina" ? ;)
ODPOWIEDZ