Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

Moderatorzy: zbyszek_wlodarczak, kamil_rc, wojtek.domanski


Autor
piokowalik
Posty: 22
Rejestracja: 2009-04-18, 15:00
Lokalizacja: Włochy

Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#1

Post autor: piokowalik » 2009-09-05, 19:45

Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

Obrazek

Obszerne fragmenty artykułu pochodzącego z listy dyskusyjnej „Asia PG”,
znajduje się on również w oryginale (po angielsku) na stronie.

Autor: Gabriel Jebb
Tłumaczenie: Marek Mastalerz

Obrazek

Po pierwsze musimy sobie uświadomić że wing-over jest manewrem potencjalnie niebezpiecznym i wielu pilotów robi sobie krzywdę starając się go nauczyć. Tak więc pamiętaj - wysokość jest twoim przyjacielem. Nie próbuj tego robić pod publiczkę, przy podejściu do lądowania lub zaraz po starcie. Ja (autor) sam zawsze waham się przed robieniem tego typu opisów gdyż zachęcają one pilotów do prób. Jednak z drugiej strony jeżeli już zamierzacie to robić dobrze byłoby wiedzieć jak.

Obrazek

Manewr ten wymaga wielu ćwiczeń ponieważ pewne ruchy trzeba wykonywać wbrew intuicji. Może to trudno zrozumieć ale większość pilotów robiąc to „na czuja” popełnia błędy... dopóki nie wyczują właściwych reakcji w czasie.

Okej, lecę sobie prosto, daleko od klifu, góry czy czegokolwiek innego i chcę zrobić naprawdę porządnego wing-overa. Po pierwsze wybieram sobie punkt przed sobą punkt na który się kieruję.

Często zdarza się że dając więcej jednej sterówki lub więcej ciała w jedną stronę niż w drugą wing-over wychodzi niesymetryczny. Tak więc mam już obrany punkt i jestem zwarty i gotowy. Przy okazji nadmienię że jest to przepis na dużego wing-overa, zalecam jednak aby zacząć od mniejszych.

Zaczniemy od skrętu w prawo. Zaciągam mocno i szybko prawą sterówkę odpuszczając niemal zupełnie lewą. Zostawiam niewielkie naprężenie w zewnętrznej sterówce aby nie dopuścić do jej zaklapienia. Wychylam się mocno w prawo, w stronę którą chcę maksymalnie obciążyć. To oczywiście powoduje zakręt inicjujący cały manewr i nurkowanie glajta. Skrzydło nabiera prędkości, a moje ciało nabiera energii potencjalnej. Teraz spoglądam do góry na zewnętrzną (lewą) końcówkę glajta gdyż chcę utrzymać głowę centralnie podczas manewru. Większość pilotów pochyla swoje głowy w prawo co powoduje dwie rzeczy. Po pierwsze wywołuje błędne wrażenie że wykonują wielkiego wing-overa ponieważ pochylając głowę razem z ciałem nie mają punktu odniesienia na horyzoncie. Powoduje to że pochylenie 30 st. wydaje się być pochyleniem o 130 st. Po drugie nie widzą czy zewnętrzna końcówka nie ma tendencji do zaklapienia. Ja spoglądam do góry i czekam aż osiągnę maksymalne wychylenie w zakręcie. Następnie dodaję jeszcze trochę (a little bit more) wewnętrznej sterówki tak by skrzydło obróciło się z pozycji prostopadłej do ziemi do pozycji wlotami do dołu. Jest to niewielki dodatkowy ruch prawą sterówką który obraca skrzydło i powoduje iż leci ono w kierunku ziemi.

Teraz moje skrzydło leci szybko w dół, ale moje ciało nie jest jeszcze „w fazie” z nim. Mam teraz wypracowaną dużą ilość energii. W momencie kiedy widzę jak zewnętrzna końcówka skrzydła chce zaklapić, tuż po przejściu przez najwyższy punkt wing-overa (mając skrzydło obrócone do ziemi) muszę zaciągnąć zewnętrzną (lewą) sterówkę szybko i mocno aby utrzymać ciśnienie w skrzydle i przyhamować skrzydło na sekundę dzięki czemu ruch mojego ciała wytwarza jeszcze większej energii. To zaciągnięcie lewej sterówki przygotowuje skrzydło do ostrego przyhamowania z lewej strony które ma wkrótce nastąpić. Unoszę obie ręce trochę (a bit) na ułamek sekundy. Tuż przed tym jak skrzydło zaczyna oddawać energię wznosząc się w prostym i poziomym locie (trzeba dobrze wyczuć ten moment), szybko i mocno zaciągam lewą sterówkę przerzucając jednocześnie ciało na lewą stronę. I znowu spoglądam do góry tym razem na prawą końcówkę, żeby sprawdzić czy nie klapi. Przy okazji sprawdzam wzrokowo czy odpuściłem prawą sterówkę. Wielu pilotów zapomina o tym czym powodują zahamowanie skrzydła i zmniejszenie kąta wychylenia. Od tego momentu wszystko leci tak jak przy prawym wing-overze.



I jeszcze kilka wskazówek dotyczących tego manewru.

Po wyjściu z drugiego (w tym przypadku lewego) zakrętu sprawdź punkt na horyzoncie żeby sprawdzić czy utrzymujesz kierunek obrany na początku. [...]

Podczas pierwszych prób patrz zawsze na zewnętrzną końcówkę.

Większość pilotów zaczyna przeciwny zakręt kiedy skrzydło jest w szczytowym punkcie. Może to być bardzo niebezpieczne i z reguły prowadzi do ześlizgnięcia się skrzydła w bok i dużej klapy.

Nie zapominaj o pociągnięciu (pop) zewnętrznej sterówki po minięciu punktu szczytowego wychylenia. Spowoduje to spowolnienie skrzydła na chwilę która jest potrzebna aby twoje ciało wykonało płynny ruch wahadłowy zamiast spaść, co niestety większość ludzi robi psując cały efekt.

Na początek nie rób więcej niż 4 wing-overy z rzędu gdyż może to spowodować utratę równowagi.

Przeciążenia powodują napływanie i odpływanie krwi z głowy co również może być niebezpieczne.

I na koniec proszę, proszę, proszę nie róbcie tego blisko ziemi. Podczas nauki przydarzy się zapewne wiele klap z powodu niewłaściwych reakcji w czasie. Zewnętrzne klapy, jeżeli nie dacie dostatecznie dużo zewnętrznej sterówki po przejściu przez szczyt wing-overa i wewnętrzne kiedy spróbujecie zaciągnąć wewnętrzną sterówkę za wcześnie (przed szczytowym punktem, zamiast po nim). To wszystko może prowadzić do poważnych problemów takich jak negatywka, krawat, i zaplątanie się w linki. Tak więc zapewnijcie sobie odpowiednio dużo przestrzeni i wysokości gdyż możecie jej potrzebować by wyjść z tarapatów. [...]



Od tłumacza:

Opis jest bardzo szczegółowy co spowodowało rozciągnięcie w czasie akcji która dzieje się bardzo szybko, dlatego pozwolę sobie zrobić „koncentrat” w punktach.



1. Prawa sterówka i ciało (skrzydło wychyla się i rozpędza w zakręcie)

2. Po osiągnięciu maksymalnego wychylenia dociągamy jeszcze prawą sterówkę (skrzydło obraca się wlotami do ziemi, zaczynamy zasuwać szybko w dół)

3. Zewnętrzną sterówka mocno dociągamy po przejściu przez „szczyt” wing-overa (skrzydło zostaje przyhamowane a my wykonujemy szybki ruch wahadłowy pod skrzydłem)

4. Odpuszczamy trochę i na chwilę obie sterówki.

5. Tuż przed tym jak skrzydło zacznie się wznosić dajemy mocno lewą sterówkę i ciało

6. itd...

I jeszcze musze zaznaczyć że nie ponoszę żadnej odpowiedzialności za próby wykonywane na podstawie tego opisu. Próbowałem przetłumaczyć go jak najdokładniej, ale jest to jedynie tekst z listy dyskusyjnej co mogło wpłynąć na jego jakość (jest trochę chaotyczny). Zamieszczenie go na poważnej stronie paralotniowej jest jakimś gwarantem merytorycznego potraktowania sprawy. Nie jest to jednak tekst dokładnie zredagowany tak jak teksty w prasie.

Poniżej link do filmu jak wykonywać wingovery

Wingower Instrukcja


Jaskow
Posty: 1
Rejestracja: 2014-07-31, 12:39

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#2

Post autor: Jaskow » 2014-07-31, 12:44

Dzięki za super instrukcję, w weekend wypróbuję :)
__________
rozjaśnia mnie italux


jadzia12
Posty: 1
Rejestracja: 2014-08-25, 16:00

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#3

Post autor: jadzia12 » 2014-08-25, 16:03

Wow, ja bym się jeszcze nie odważyła :D

-----------------------------
Najlepszy audioprzewodnik


Nloxx
Posty: 1
Rejestracja: 2014-08-29, 12:27

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#4

Post autor: Nloxx » 2014-08-29, 12:29

Fajna sprawa tylko trzeba byc pewnym czy żołądek nie odmówi



________________________

Super pensjonat poznań


Taurus
Posty: 1
Rejestracja: 2014-09-15, 11:55

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#5

Post autor: Taurus » 2014-09-15, 12:01

ładnie ja jeszcze też nie zamierzam próbować ale może za kilka miesięcy się przełamie ;) + za tut


Sta
Posty: 4
Rejestracja: 2014-08-17, 15:53

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#6

Post autor: Sta » 2014-09-22, 18:36

piokowalik pisze: ... To oczywiście powoduje zakręt inicjujący cały manewr i nurkowanie glajta. Skrzydło nabiera prędkości, a moje ciało nabiera energii potencjalnej. ...
Chyba raczej energii kinetycznej, w którą zamienia się energia potencjalna.

Sta.


karol1058
Posty: 2
Rejestracja: 2015-02-09, 01:41

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#7

Post autor: karol1058 » 2015-02-09, 01:50

No ja długo nad tym ćwiczyłem. Powodzenia!


aneta90
Posty: 1
Rejestracja: 2015-03-17, 12:55
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#8

Post autor: aneta90 » 2015-03-17, 12:57

Ja chyba z moja chorobą wysokościową bym nie dała rady...


katio222
Posty: 1
Rejestracja: 2015-05-23, 10:40
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#9

Post autor: katio222 » 2015-06-01, 13:50

żołądek zgubiony na dzien dobry:-)


PiotrR
Posty: 1
Rejestracja: 2015-06-02, 11:49

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#10

Post autor: PiotrR » 2015-06-02, 11:51

Super ale chyba się nie odważę na dzień dzisiejszy tego zrobić.


WeronikaStepien
Posty: 2
Rejestracja: 2015-07-03, 09:03
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#11

Post autor: WeronikaStepien » 2015-07-03, 09:28

Dzięki za filmiki, przydadzą się :)


aytoren78
Posty: 1
Rejestracja: 2015-07-05, 20:21

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#12

Post autor: aytoren78 » 2015-07-05, 20:24

Super, dzięki bardzo za instrukcje bardzo przydatna!


dunsee
Posty: 8
Rejestracja: 2015-07-07, 00:07

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#13

Post autor: dunsee » 2015-07-08, 00:17

Wygląda zjawiskowo, ale to chyba niebezpieczne. Chyba jednak jeszcze się wstrzymam z takimi akrobacjami!


Janos32
Posty: 5
Rejestracja: 2015-07-26, 16:40
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#14

Post autor: Janos32 » 2015-08-15, 15:36

Wygląda świetnie ale jednak jest niebezpieczne ale gdyby było to zbyt łatwe to każdy by to zrobił


krevan
Posty: 4
Rejestracja: 2015-11-17, 15:06

Re: Jak prawidłowo wykonać Wingawera?

#15

Post autor: krevan » 2015-11-17, 15:08

Mi to jeszcze bardzo dużo brakuje żeby coś takiego wykonać, ale może kiedyś, kto wie :)

ODPOWIEDZ