Naped 175 na bazie Mz i SHL

Moderatorzy: zbyszek_wlodarczak, kamil_rc, wojtek.domanski


gazandrzej
Posty: 16
Rejestracja: 2015-02-12, 11:47

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#121

Post autor: gazandrzej »

Ostatni post z poprzedniej strony:

Witam ze zdjęć wynika że wydech masz połączony na sztywno czy od wibracji nie pęka

szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#122

Post autor: szirokez »

Tak, jest na sztywno, mocowane na szybko bo byłem ciekawy osiągów po dołożeniu rezonansu co nie znaczy że zrobione jest byle jak. Mocowanie jest w trzech punktach plus czwarty czyli połączenie rury z cylindrem. Spodziewałem się że może zacznie to pękać i z założenia miało to być na osobnych gumach ale wylatałem już na tym z 25h i nie ma śladu najmniejszych pęknięć. Prawdopodobnie blacha stalowa, z której jest wykonany wydech nie jest tak podatna na drgania i odkształcenia termiczne. Chromonikiel już po godzinie pewnie by popękał. Wydech pasowaliśmy z kolegą fachowcem od spawania i staraliśmy się umiejscowić go jak najbliżej silnika a punkty mocowań rozłożyć równomiernie i być może to przyczynia się do tego ze jak na razie nic złego się nie dzieje. Będę na tym latał i obserwował.

jonatan82
Posty: 4
Rejestracja: 2012-07-29, 19:05
Płeć:

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#123

Post autor: jonatan82 »

Cześć. Ja już nie latam na PPG, przesiadłem się na nieco większy sprzęt, ale wcześniej miałem MZ175 na odlewanych karterach. Silnik produkcji Pana Karola. To dzięki niemu, oraz dzięki niezmiernie wyrozumiałej żonie, mogłem zacząć latać, za co jestem im niezmiernie wdzięczny. Muszę jednak powiedzieć że silnik był bardzo słabiutki i przy mojej wadze 83kg radził sobie dobrze jedynie z klasycznym NEMO. Po przesiadce na samostatecznego Reactiona, komfort latania był mizerny a silnik był wyraźnie przeciążony (aż się zatarł). Po spędzeniu ponad pół roku w garażu i wielu przeróbkach udało mi się osiągnąć świetne rezultaty.
- roztoczyłem i skróciłem nowy cylinder (używka za grosze)
- poprawiłem kanały w cylindrze
- nowy anodowany tłok (2min na pełnej mocy na ziemi - więcej nie próbowałem - nie powodowało nadmiernego wzrostu temp głowicy oraz spadku obrotów. Poprzedni tani tłok, puchł po 15 sekundach)
- nowa, powiększona głowica
- fazowane pierścienie
- największy, firmowy zawór membranowy jaki udało się wcisnąć w kartery
- rezonans - za radą Marka Mazura zastosowałem rezonans od MZ150 dostępny na allegro
- śmigło od Marka Mazura - wykonał mi kopię "białego" śmigła Parapower
- przełożenie zmieniłem na 2,4
- zapłon zostawiłem od skutera chińskiego

Po tych przeróbkach na odpuszczonych trymerach miałem obroty przelotowe na poziomie około 5100 a maksymalne 6200, co pozwalało na bezstresowy start nawet przy bezwietrzu.
Po modyfikacjach wylatałem kilkanaście godzin, po czym sprzedałem napęd ( w styczniu 2015). Wiem że na silniku nowy właściciel przelatał bezproblemowo cały sezon, wymienił tylko kosz na porządny nowy, oraz śmigło które połamał przy lądowaniu :)
Poniżej dwa filmy: amatorski pomiar ciągu oraz start na reactionie
https://spamer.youtube.com/watch?v=d0VXlNJasYs" onclick="window.open(this.href);return false;
https://spamer.youtube.com/watch?v=OxPFjTs0Nic" onclick="window.open(this.href);return false;
Na YT są też dwa filmy z lotów na NEMO, zaraz po zakupie silnika, jeszcze bez przeróbek (użytkownik dawidp82)

szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#124

Post autor: szirokez »

Widziałem dużo wcześniej wszystkie Twoje filmiki i przechodziłem podobne przygody od zupełnego braku mocy do opcji obecnej, której jeszcze nie miałem kiedy oblatać ale testy naziemne sa obiecujące. Widać że Twoja mz ma power po udoskonaleniu. Ja zostałem przy wersji bez membrany na oryginalnym karterze i jestem zaskoczony uzyskaniem takich rezultatów jak po ostatnich swoich udoskonaleniach. Napisz jeszcze na jaki sprzęt sie przesiadłeś?

jonatan82
Posty: 4
Rejestracja: 2012-07-29, 19:05
Płeć:

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#125

Post autor: jonatan82 »

Szirokez napisał(a):
> Widziałem dużo wcześniej wszystkie Twoje filmiki i przechodziłem podobne
> przygody od zupełnego braku mocy do opcji obecnej, której jeszcze nie
> miałem kiedy oblatać ale testy naziemne sa obiecujące. Widać że Twoja mz ma
> power po udoskonaleniu. Ja zostałem przy wersji bez membrany na oryginalnym
> karterze i jestem zaskoczony uzyskaniem takich rezultatów jak po ostatnich
> swoich udoskonaleniach. Napisz jeszcze na jaki sprzęt sie przesiadłeś?

Największy przyrost mocy dał tłumik rezonansowy. To była ostatnia modyfikacja. Na ziemi tego nie zauważyłem, ale w locie wyszedł problem polegający na tym iż nie istniały obroty między 4200 a 4600 RPM - po osiągnięciu 4200-4250 silnik odrazu wskakiwał na 4600. Było to bardzo denerwujące ponieważ w tym zakresie wypadały akurat moje obroty przelotowe. Musiałem to skorygować. Sprawdź to dokładnie na ziemi, żebyś nie musiał robić poprawek w trakcie sezonu :) Teraz latam ultralekkim samolotem quicksilver mx. Można powiedzieć że to taka usztywniona paralotnia :)

szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#126

Post autor: szirokez »

Ja mam rezonans od kajana jak widać na foto nie jest to ten z allegro. Testy naziemne wykazują ze nie mam tzw dziury rezonansowej. Silnik płynnie przyspiesza i jak zostawie manetke tak silnik jej się słucha bez samoczynnego przyspieszenia lub zwalniania.

Życzę tyle lądowań ile startów po przesiadce na inny statek powietrzny.

-- 2016-04-01, 23:14 --

Napęd juz sprawdzony w powietrzu, jest dobrze jest większy ciąg i wznoszenie, usprawnienia okazały sie skuteczne. Mogę powiedzieć teraz, że nauczyłem się przy tym wielu rzeczy odnośnie tuningu dwusówa i to wcale nie na jakimś profesjonalnym poziomie bo az taka wiedza nie była mi potrzebna. Wszystko jest w internecie tylko trzeba dobrze zinterpretować to co sie znajdzie dla własnych potrzeb bez zbędnego wchodzenia w skomplikowane szczegóły. Udowodniłem sobie że zwykły silnik z mz, na własnych karterach bez mambrany, po zwiększeniu pojemności i zastosowaniu rezonansu (tutaj dziekuje Kajanowi za konkretne wskazówki), jest wystarczająca konstrukcją aby na jej bazie zrobić sobie pełnoprawny napęd PPG. Dzięki też dla P. Kunysza, który wykonał piękne koła przekładni i pomagał i doradzał po zatarciu fabrycznie nowego wału (ciasno spasowana korba na stopie), koledze Robertowi za pomoc w pospawaniu rezonansu w całośc i K. Moskwie za rady i pomoc na samym początku kiedy to byłem jeszcze zielony w tych tematach. Fimik z pierwszego lotu po rasowaniu na YT pt. PPG MZ 175 testy po rasowaniu.

gazandrzej
Posty: 16
Rejestracja: 2015-02-12, 11:47

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#127

Post autor: gazandrzej »

Witam wszystkich ostatnio po zimie mam taki problem z silnikiem że przy locie na niskich obrotach jakieś 4000 silnik nagle nie chciał się wkręcić wyżej niestety byłem na wysokości drzew i skończyło się połamanym śmigłem . Wymieniłem membrany w gażniku teraz nie wkręca się jak przed lądowaniem chodzi na wolnych to puzniej się dławi. Jak ma ktoś jakieś pomysły proszę o pomoc

szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#128

Post autor: szirokez »

Miałem tak na gażniku wb 32 kupionym jako używany i nieznanego czasu pracy, silnik kichał, gasł nie dawał sie regulować. Po wymianie na nowy wb 37 silnik chodzi i daje sie regulować tak jak tego oczekuję. Może u ciebie silnik wymaga tylko ustawienia gażnika. Odkręć świecę i zobacz kolor jeśli będzie czarna to masz za bogato i silnik sie zalewa. Silnik na zbyt bogatej mieszance pracując na niskich i średnich obrotach może mieć objawy właśnie takiego zadławienia i chęci zgaśnięcia.

maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#129

Post autor: maki79 »

Kajan002 napisał(a):
> Nie wiem czy masz ode mnie ta gruche ale zamieszczam podobne wyliczenie
> rury
> rezonansowej do Mz 175 na kat wydechu (to wazne) 170 st czyli tak jak ma Mz
> 175
> jesli tlok wychodzi 2 mm ponad cylinder,ta rura jest wyprobowana w Mz 175 i
> w innych silnikach takich jak JPX
> czy motoroma silnik super pracuje.Jest podana cala dlugosc od tloka po
> rurke rezonansowa


Chciałbym sie dowiedzieć od P. Kajana jaki jest na zdjęciu rezonansu odcinek rury (mm) między tłokiem a wydechem. Czy na rysunku jest tam 200mm czy 260mm ? I druga sprawa. Czy strojenie polega właśnie na regulacji tego odcinka, kolanka ?

Autor
kajan002
Posty: 144
Rejestracja: 2007-12-12, 11:02
Lokalizacja: krosno

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#130

Post autor: kajan002 »

Ma byc 260 mm i dostraja sie na tym odcinku zwiekszajac lub zmniejszajac dlugosc

gieroy
Posty: 6
Rejestracja: 2015-05-26, 13:45

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#131

Post autor: gieroy »

Gazandrzej napisał(a):
> Witam wszystkich ostatnio po zimie mam taki problem z silnikiem że przy
> locie na niskich obrotach jakieś 4000 silnik nagle nie chciał się wkręcić
> wyżej niestety byłem na wysokości drzew i skończyło się połamanym śmigłem
> . Wymieniłem membrany w gażniku teraz nie wkręca się jak przed lądowaniem
> chodzi na wolnych to puzniej się dławi. Jak ma ktoś jakieś pomysły proszę o
> pomoc

Miałem swego czasu podobnie. Gaźnik był "leniwy i kapryśny". Dałem go do regeneracji i wstępnej regulacji w Gekon PPG. Do tej pory jest bez zarzutu. Mógł zaciągnąć jakiegoś śmiecia a bez myjki ultradźwiękowej nic raczej nie zrobisz a tam kanalików jest od diabła. Ja polecam. A sama wymiana membran nie wystarcza. Jest jeszcze regulacja punktu otwarcia zaworu paliwowego. Można to za ustawić za pomocą przymiaru lub na ciśnienie otwarcia.

maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#132

Post autor: maki79 »

Jakoś cicho tutaj w temacie nam się zrobiło. Zapewne wszyscy mocno sa aktualnie "wlatani" , nie maja czasu teraz pisać ;-) I to sie rozumie :lol: heh
Chciałbym się kilkoma spostrzeżeniami z Wami podzielić, odnośnie mojego silnika.
Aktualnie na nowych "bebechach" wylatałem już ponad 16 h, silnik spisuje się znakomicie. To dzięki Wam w tym sezonie LATAM :mrgreen: , DZIĘKI WSZYSTKIM za wsparcie.
Ale do rzeczy....
Przy składaniu silnika miałem pewne wątpliwości co do jakości tłoka, był tani https://gmoto.pl/tlok-6150-mm-shl-175,60075.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Pierścienie też wiele pozostawiały do życzenia...musiałem parować je aż z 4 szt . Jednak że, jak się okazuje tłok wytrzymuje pracę ciągłą nawet do 2 h. Na pełnym gazie potrafię czasem przytrzymać silnik do 2 min. Nie widać zupełnie śladów puchnięcia ,tak jak to było z tłokiem FSO AK12. Kompresja znakomita, pali "od pierwszego". Polecam produkt :-)
Ale żeby nie było też zbyt kolorowo....przyznam się że wystąpiła jedna usterka, na szczęście już na ziemi. Po locie i zgaszeniu silnika, chcąc go ponownie uruchomić po prostu nie zagadał. Powód? ŚWIECA !
Teraz już wiem dlaczego świeca NGK BR8HS jest gorsza niż NGK B8HS. Może się komuś ta informacja przyda. W świecy NGK BR8HS montowany jest opornik przeciwzakłóceniowy 5 kOhm który po prostu musiał dać d...
Nie polecam stosowania tych że świec.
Pozdrawiam

zbylu
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-22, 20:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#133

Post autor: zbylu »

Jeśli tanie części to problem, można poszukać droższych. Sam jestem ciekaw jak spisują się te tłoki:
nie spamuj://allegro.pl/anodowany-owalizowany ... 85216.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Chętnie poczytam opinii na ich temat.
pozdrawiam zbylu

jonatan82
Posty: 4
Rejestracja: 2012-07-29, 19:05
Płeć:

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#134

Post autor: jonatan82 »

Ja w swoim napędzie używałem tłoka od tego gościa. Był to współczesny, tani tłok tylko pokryty anodą. Spisywał się dość dobrze. Przed zakupem radzę z nim pogadać czy tłok będzie pasował, bo były różne wersje silnika SHL - ja już nie pamiętam który tłok pasuje.

PITAIR
Posty: 16
Rejestracja: 2010-10-27, 17:40
Lokalizacja: Tarnów

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#135

Post autor: PITAIR »

Widzę że wątek ożył, ja kiedyś też wystrugałem sobie napęd na MZ 175; nie spamuj://spamer.paramotor.com.pl/naped-mz175 ... tu-kajana/" onclick="window.open(this.href);return false;, ciekawe czy ktoś jeszcze robi kartery do tych napędów?

gazandrzej
Posty: 16
Rejestracja: 2015-02-12, 11:47

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#136

Post autor: gazandrzej »

Witam mam pytanie jakie świece stosujecie w swoich napędach i jaką przerwe na elektrodach . Ja zastosowałem irydową i małą przerwe przez jakiś czas było dobrze ale ostatnio mi dwa razy zgasł jak go trzymałem na dużych obrotach. Po wylądowaniu silnik od razu zapalił ale dopiero po wyregulowaniu śrubą od mieszanki normalnie się wkręcał na obroty . Teraz się boje nim latać.Morze macie jakieś rady.
ODPOWIEDZ