Naped 175 na bazie Mz i SHL

Moderatorzy: zbyszek_wlodarczak, kamil_rc, wojtek.domanski


zbylu
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-22, 20:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#106

Post autor: zbylu » 2015-12-12, 10:01

Ostatni post z poprzedniej strony:

A co jest nie tak z tym wydechem? Ładnie wygląda, jest w miarę cichy, typowy krótki tłumik PPG.
Wydaje mi się że ten tłumik działa sprawnie.


maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#107

Post autor: maki79 » 2015-12-13, 00:31

No właśnie nie działa sprawnie ten wydech, silnik jest totalnie zdławiony. Bez wydechu pracuje poprawnie i mocy wystarcza na wykonywanie bezpiecznych lotów. Z tłumikiem nie byłem w stanie samodzielnie wystartować, potrzebowałem ludzi do pomocy. Wznoszenie 0,5m/s na pełnej kicie było istnym samobójstwem.
Muszę sensownie go przerobić i potrzebuję wsparcia z Waszej strony. Z mojego punktu widzenia mógłbym zrobić to tak jak na rysunku poniżej (nie wiem które rozwiązanie będzie poprawniejsze -A,B czy C )
Załączniki
wydech A.jpg
wydech A.jpg (57.82 KiB) Przejrzano 5290 razy
wydech B.jpg
wydech B.jpg (54.8 KiB) Przejrzano 5290 razy
wydech C.jpg
wydech C.jpg (71.12 KiB) Przejrzano 5290 razy


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#108

Post autor: szirokez » 2015-12-13, 10:14

Myśle ze najlepszym rozwiązaniem byłby rezonans, najwięcej mocy by dawał. Chcąc przerobić to co jest a trzeba bo dławi to silnik, wykonałbym z opcji A coś ala tłumik kajana do solo lub w opcji B tylko nie zostawiając rury w środku puszki a przyspawujac ją stycznie do otworu w puszce. Polepsza to sprawność wydechu. Trzeba pamietać o odpowiedniej liczbie otworów w przegrodzie odbijającej tak żeby mniej wiecej odpowiadała srednicy wylotu. Ważna była chyba jeszcze długość kolanka (najlepszy orynał z mz) żeby miało tak z 30 cm. Tu juz pole popisu dla spawacza, żeby ładnie wszystko dopasować.
Załączniki
wydech A.jpg
wydech A.jpg (65.59 KiB) Przejrzano 5273 razy
wydech B.jpg
wydech B.jpg (53.62 KiB) Przejrzano 5281 razy
Ostatnio zmieniony 2015-12-13, 13:42 przez szirokez, łącznie zmieniany 1 raz.


zbylu
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-22, 20:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#109

Post autor: zbylu » 2015-12-13, 11:06

A to trzeba było od razu tak mówić. Krótkie tłumiki mają to do siebie że tłumią troszkę silnik,
nawet jak są poprawnie wykonane. Rozwiązanie jest i to bardzo proste:

nie spamuj://spamer.paramotor.com.pl/naped-mz150 ... a-6600rpm/" onclick="window.open(this.href);return false;

-- 13 gru 2015, o 09:09 --

Link trzeba ręcznie dociąć żeby działał.


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#110

Post autor: szirokez » 2015-12-13, 13:55

Też bym sie nie zastanawiał tylko dał rezonans ten motocyklowy z allegro, mozna go czasem na olx używany trafić. Przespawałbym tylko dotłumiacz wylotem w strone silnika aby niebył podatny na drgania tak jak w tej 150 z filmiku . Taki tłumik wpadajacy w śmigło narobiłby trochę kłopotu. Dobrego spawacza i masz rezo w swojej mz ;-) . Umnie w mz bedzie zmiana dużego koła przekładni na większe z 2,5 na 2,7 z powodu zakupu bardziej zaciążonego śmigła. Jest to śmigło Bieli do wzmocnionego solo 210 z tzw tłumikiem Kajana.
Załączniki
mz-etz-150-tlumik-sport-super-tuning-wydech-chrom-1782792853.jpg
mz-etz-150-tlumik-sport-super-tuning-wydech-chrom-1782792853.jpg (6.84 KiB) Przejrzano 5273 razy


zbylu
Posty: 53
Rejestracja: 2009-03-22, 20:30
Lokalizacja: Warszawa

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#111

Post autor: zbylu » 2015-12-13, 20:29

Tylko że to co sprzedają na allegro czy olx nie jest rezonansem, wystarczy go rozciąć
aby się o tym przekonać. Ten tłumik to dopiero materiał na rezonans.
Tłumik należy rozciąć, zestroić a następnie pospawać wszystko w całość
integrując go z napędem.


maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#112

Post autor: maki79 » 2015-12-13, 22:16

Właśnie taki wydech mam (jest to rezonans z tłumikiem końcowym). Silnik na oryginalnym kolanku od mz150 (30 cm) i z tym wydechem pracuje wyśmienicie. Czuć ewidentnie jak mocy przybywa w większych partiach obrotów. Docelowo zainstaluje właśnie taki. Wymaga on jednakże trochę poprawek. Chociażby zawinięcia tłumika i kolanka rury wydechu bo po prostu nie mieści mi się w koszu 140cm.
Szirokez ma rację... rezonans jest dobry, kwestia małych poprawek :)


Misiek38
Posty: 3
Rejestracja: 2016-01-10, 03:21

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#113

Post autor: Misiek38 » 2016-01-10, 14:54

Witam wszystkich Forumowiczów

Kupiłem niedawno napęd na bazie silnika mz 150. Jest to goły na oryginalnym karterze silnik mz 150 bez żadnych modyfikacji.
Przy mojej wadze 87kg maksymalne wznoszenie 0.5 ms na skrzydle klasycznym, trochę mało, dlatego chcę go przerobić.

Mam pytanie odnoście przeróbki silnika z pojemności 150 na 175.
Wiem że muszę zmienić tłok od SHL, zrobić szlif cylindra pod ten tłok, następnie obniżyć cylinder żeby góra tłoka w dolnym punkcie była równa z dołem kanału wydechowego.
Nie wiem tylko w jaki sposób wyfrezować głowice żeby pasowała?
Jaki to ma być tłok nominał czy inny ?
Czy dając specom od szlifu tłok będą wiedzieli jak bardzo mają zrobić szlif ?

Z góry serdecznie dziękuje za pomoc.
Pozdrawiam


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#114

Post autor: szirokez » 2016-01-10, 19:56

Nie chcę może zniechęcać do zwiększenia pojemności ale jeśli silnik 150, który masz jest w dobrej kondycji mógłbyś sie pokusić o zastosowanie w nim rezonansu o którym dość często tutaj dyskutujemy. Z przeróbką na 175 jest trochę gimnastyki, aby zachowac odpowiedni dla naszego silnika stopień sprężania (dla mz można śmiało przyjąć 10:1), należy roztoczyć głowicę tak aby zmieścił się większej średnicy tłok a także obrobić delikatnie komorę spalania. Jak sprawdzić stopień sprężania opisane jest w tym temacie kilka-kilkanaście postów wcześniej. Trzeba to robić etapami aż uzyskamy pożądany wynik. Ten co obrabia głowicę musi mieć wyczucie jak dużo może przybrać materiału aby nie przedobrzyć . Musimy wiedzieć też czy dajemy uszczelkę pod głowice i jakiej grubości. Pozostają jeszcze szczegóły obróbki powierzchni przylegających głowicy i cylindra. Sprawa tłoka, tu masz dowolność jaki tłok dasz wykonawcy pod taki zrobi szlif, ważną rzeczą jest jaki przyjmiemy luz. W napędach tzw samoróbkach lepiej dać większy luz nawet 0,07do 0,09mm bo niestety trudno dziś o dobry tłok do SHL i trzeba być gotowym że zamienniki będą puchnąć, mam taki z croos impexu i musiałem go zowalizować i nico zetrzeć na papierze aby przestał mi sie grzać w cylindrze. Pewnie warto a nawet należy zacząć od mniejszych średnic tłoków zostawiając miejsce na ewentualne szlify i musimy jeszcze zmieścić sie w materiale tulei, której po rozwierceniu za wiele juz nie zostanie. Po szlifie obowiazkowo zfazować delikatnie okna w cylindrze i pierścienie tłokowe, zmniejszymy przez to opory tarcia i zmniejszymy ryzyko wyłamania pierścieni. Pytanie jeszcze komu to dasz do roboty bo ktoś kto sie nie zna na silnikach 2t może tylko spartolić robotę nie mówiąc już o tym że będzie to też określoną sumę kosztowało.

Decyzja nalezy do Ciebie czy dobierasz rezonans do obecnej konfiguracji i oceniasz efekty i na pewno bedzie to mniej pracochłonne udoskonalenie, czy robisz przeróbkę na 175. Jedno jest pewne po zwiększeniu pojemnosci dołożyłbym dobry rezonans bo przy naszej wadze( tez ważę 88-89kg) nie spodziewałbym sie rewelacji z samej tylko przeróbki na 175.

w linku mz 150 z rezonansem daje rade na samostatku apco force
nie spamuj://spamer.youtube.com/watch?v=fH9UIXtrP9I" onclick="window.open(this.href);return false;
(jak wyskoczy serwis czasowo wyłaczony , usunąć to co jest przed docelowym linkiem youtube.com...)


Misiek38
Posty: 3
Rejestracja: 2016-01-10, 03:21

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#115

Post autor: Misiek38 » 2016-01-18, 00:21

Witam
Dzięki za podpowiedz.
Tak się zastanawiam czy tłumik z allegro tuningowy do mz 150 poprawi osiągi. W tych tłumikach jest rezonans, tylko nie wiem w jaki sposób to pospawać żeby ten rezonans wszedł w kosz i oczywiście zadziałał.
Może ktoś już taki podłączał ?
Nie za bardzo rozumiem dla czego trzeba dobierać śmigło do rezonansu ?
Nie wiem czy dobrze rozumuje , mam śmigło 124 cm czy jak dołożę rezonans to będzie mi kręcił wyższe obroty?
Pozdrawiam


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#116

Post autor: szirokez » 2016-01-20, 16:02

Jak widac w filmiku który zamiesciłem wyżej taki wydech po modyfikacjach dos dobrze poprawił osiągi. Co do dopasowania i spawania to potrzebna jest szersza wiedza i dobre umiejetnosci spawalnicze. Ja jak robiłem rezo u siebie zkorzystałem z fachowej pomocy kogos kto sie na tym zna. O zmieszczeniu w koszu jest wzmianka w powyższych postach. Nie moge za duzo powiedziec o tym konkretnym z allegro bo u mnie jest grucha od kajana z zaleceniami jak ją dopasować do mz. Temat śmigieł jest bardzo szeroki ale w uproszczeniu jeśli przybywa mocy w wyniku np dołożenia rezonansu do napędu to można pozwolic sobie na założenie bardziej zaciążonego śmigła. Często też po dołożeniu rezonansu pożądanym było by zmienic przekładnię pozwalajac na wkręcenie silnika na wyższe obroty. Jesli nie chcesz zmieniać przekładni musisz dobrać śmigło o odpowiednim skoku. Pytasz o obroty? Tak jesli prawidłowo wszystko dopasujesz obroty powinny wzrosnąć. Jakby udało się 150-200 obr na śmigle wiecej uzyskac to byłby to juz zadowalajacy wynik i odczuł bys to przy starcie i w czasie lotu.


Misiek38
Posty: 3
Rejestracja: 2016-01-10, 03:21

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#117

Post autor: Misiek38 » 2016-01-31, 01:41

Tak się zastanawiam czy gdybym jeszcze pokombinował z różnymi śmigłami może by było trochę lepiej.
Mam dwa śmigła jedno 118 cm drewniane o bardzo dużym skoku, silnik nie wkręca się na wyższe obroty i powoli reaguje na manetkę.
Drugie śmigło 124 drewniane mały skok ,silnik reaguje natychmiast i wchodzi bez problemu na obroty Na tym śmigle jak lecę nie słychać silnika tylko furkot śmigła jak w samolocie. Przekładnia 1:2,6.
Wydaje mi się że gdybym zmienił na jakieś inne śmigło pomiędzy tymi dwoma było by lepiej ale nie mam pojęcia jakie kupić a nie mam możliwości ,dostępności śmigieł do testowania.
Może ktoś mi poleci jakie śmigło najlepsze do gołej MZ 150 ? Jaki rozmiar do tego przełożenia albo producent?
Jeżeli chodzi o tłumiki te tuningowe z Allegro to wyczytałem że faktycznie mają rezonans dedykowany do motocykli MZ 150 tak że myślę że to zadziała.
Na pewno opiszę jakie rezultaty
Pozdrawiam


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#118

Post autor: szirokez » 2016-02-03, 20:09

Napisz cos wiecej o tym napędzie, jaki gażnik masz, jaki tłumik może wiesz kto go budował? Może jakaś fotka? Przełożenie 1;2,6 pozwala na wpuszczenie silnika w obroty, zaczekaj ze zmiana śmigła aż uzyskasz lepsze osiągi bo może się okazac że to zaciązone śmigło bedzie dobre.
Konstruktor z fimiku jaki podlinkowałem pisze pod nim w komentarzach że wprowadził kilka modyfikacji, cytuję:

"podniosłem stopień sprężania ,staczając głowicę o 1,5 mm.oczywiście po takim zabiegu trzeba również pogłębić stożkową część głowicy tak aby tłok w nią nie stukał , warto też zmienić kąty otwierania i zamykanie okien płuczących i wydechowego . Aby tego dokonac należy na górze tłoka wypiłować trzy kanałiki naprzeciw okien biegnące i wypłycające się do środka tłoka ich głębokość na brzegu tłoka to 1,5 mm."

Konstruktor tego napedu podpiłowując tłoka zwiększył czasy otwarcia okien płuczących i wydechowego, przez co podciągnął obroty max mocy i momentu w górę. Nie napisał nic o oknie ssącym bo tam po przez podpiłowanie dolnej krawędzi płaszcza tłoka tez można wydłużyć czas zasysania mieszanki czyli dostało by się jej więcej do skrzyni korbowej ale są to podcięcia rzędu max 1-2mm nie więcej (w przeróbce na 175 nie dotykamy dolnej krawędzi ponieważ tłok shl ma krótszy płaszcz i ma zbyt długi czas ssania). Jest to jeden ze sposobów podrasowania silnika 2t. Oczywiście nie wolno ingerować zbyt mocno w czasy rozrządu w mz żeby nie pogorszyć osiągów, fabryka już dość dobrze dostroiła ten silnik ale drobne poprawki mogą przynieść nieco mocy. Takie modyfikacje muszą też powodować nieco większe zużycie paliwa, nie ma nic za darmo. Warto popatrzeć na wnętrze silnika czy nie ma np. progów na przejściu karter-cylinder, tam musi sie zgrywać wszystko aby mieszanka szybko sie przemieszczając nie napotykała na przeszkody które będa powodować niepotrzebne opory i straty mocy.

-- 2016-02-05, 07:59 --

Dodam jeszcze że na wznoszenie wpływ ma na jakim skrzydle latasz a głównie obciążenie powierzchni glajta. Na przeciażonym skrzydle przy słabym napędzie będzie słabe wznoszenie

-- 2016-02-21, 14:40 --

Mój napęd tymczasem po małych udoskonaleniach zyskał trochę mocy.
Po zakupie bardziej zaciązonego śmigła Bieli do wzmocnionego solo w mojej mz koniecznym okazała się zmiana przekładni.
Przekładnię 1:2,7 wykonał dla mnie znany i na tym forum i wśród konstruktorów napędów dużej mocy o nazwie PK a jednocześnie mój dobry znajomy Paweł Kunysz. Napęd czeka na lotną pogodę aby zweryfikować uzyskaną dodatkowa moc w czasie lotu. Zmiany są następujace: Zwiększyłem stopień sprężania do 1:10,5 oraz czasy otwarcia okna wydechowego do 179 st o.w.k i 130 st na oknach płuczących po przez obniżenie krawędzi tłoka o 1mm naprzeciw tych okien. Zfazowalem pierścienie tak że na styku z gładzią cylindra jest około 1,5 mm co zmniejsza opory tarcia i pozwala na prace na obrotach ponad 7000. Wydłużyłem trąbkę ssania (odcinkiem z rury do odkurzacza :-P ) co zlikwidowało mi zasysanie przez śmigło pulsującej przed wlotem mieszanki na średnich obrotach i poprawiło reakcje na gaz. Poprawiłem wszelkie niedokładności w kanałach przepływowych.

Na filmie można zobaczyć pracę napędu:

https://spamer.youtube.com/watch?v=zXrO51EifhU" onclick="window.open(this.href);return false;
(jak wyskoczy serwis czasowo wyłaczony lub bład wczytywania strony , usunąć z paska adresowego to co jest przed docelowym linkiem youtube.com...)
Załączniki
IMG_20160215_201008.jpg
IMG_20160215_201008.jpg (86.29 KiB) Przejrzano 4724 razy
IMG_20160201_153440.jpg
IMG_20160201_153440.jpg (99.82 KiB) Przejrzano 4724 razy
IMG_20160215_174303.jpg
IMG_20160215_174303.jpg (105.12 KiB) Przejrzano 4724 razy
Ostatnio zmieniony 2016-02-25, 12:05 przez szirokez, łącznie zmieniany 1 raz.


gieroy
Posty: 6
Rejestracja: 2015-05-26, 13:45

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#119

Post autor: gieroy » 2016-02-23, 00:21

Koledzy potrzebuję informacji kto robi trąbki do naszych 175 ewentualnie wymiary tego cuda. Z góry dzięki. Szirokez rezo kupowałeś gotowca czy na zamówienie robiłeś?


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#120

Post autor: szirokez » 2016-02-23, 09:56

O rezonansie pisalem w tym temacie dużo wcześniej jest on od kajana a spawanie w całość wykonane u znajomego spawacza. Trochę inne ale tez dobre rezonanse robi Paweł Kunysz. Trąbki chyba kajan robi. Ja mam on niego tylko sam lejkowaty początek i przedłużyłem go tylko. Można samemu z kompozytu jak się ma umiejętności np jak kolega maki.


gazandrzej
Posty: 16
Rejestracja: 2015-02-12, 11:47

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#121

Post autor: gazandrzej » 2016-03-05, 12:58

Witam ze zdjęć wynika że wydech masz połączony na sztywno czy od wibracji nie pęka

ODPOWIEDZ