Naped 175 na bazie Mz i SHL

Moderatorzy: zbyszek_wlodarczak, kamil_rc, wojtek.domanski


maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#61

Post autor: maki79 » 2015-05-29, 12:16

Ostatni post z poprzedniej strony:

Poszukuję też wymiarów tutki gaźnika do MZ175. Chciałbym coś takiego wykonać i obsadzić w swoim silniku by poprawić osiągi.


gazandrzej
Posty: 16
Rejestracja: 2015-02-12, 11:47

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#62

Post autor: gazandrzej » 2015-05-30, 10:52

Trąbke do gaznika walbro 37 kupisz u Kajana .Mam pytanie o tłok czy stosował ktos tlok aliena z ak 20 anodowany bo mój skleiło ostatnio w locie .


Autor
kajan002
Posty: 144
Rejestracja: 2007-12-12, 11:02
Lokalizacja: krosno

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#63

Post autor: kajan002 » 2015-05-31, 09:59

Masz za wczesny zaplon i dlatego wysoka temperatura niszczy tlok
ustaw na 1,5 mm przed GMP


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#64

Post autor: szirokez » 2015-06-22, 13:37

Moja Mz po naprawie, co prawda przydałby jej sie jeszcze szlif ale sezon w pełni a silnik nie wykazuje wielkich strat mocy z powodu kilku małych rys na cylindrze. Testowałem dwa śmigła, z większym skokiem i z mniejszym (cos ala białe Igora) i zdecydowanie lepiej kręci tym drugim. Przepraszam że tak pisze duży mały skok ale nie znam parametrów tych śmigieł. Zaciążone śmigło nie pozwala się rozkręcić (trzeba by przekładnie coś 1:2,7 dać mam 1:2,55). Zaciążone smigło kręci średnio 2550 na silniku jest 6300 trochę mało jak na mz z rezo. To byłby dobry wynik w mz ze zwykłym tłumikiem (pucha). Natomiast juz ze śmigłem podobnym do białego Igorowego jest już znacznie lepiej, silnik osiąga obroty rzędu 7300 i na śmigle jest średnio 2850-2900 co bardzo już czuć trzymając napęd na max gazie. Wciąż nie wiem ile ma ciągu w kg.


maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#65

Post autor: maki79 » 2015-07-01, 23:13

Witam. Mnóstwo pracy przydomowej spowolniło nieco pracy przy silniku.
Ale... pomalutku do przodu. Śmigło nowe,dedykowane do solo już do mnie dotarło. Okazało sie tez ze mam niestety zbyt małe przełożenie. Nowe przełożenie 1:2,5 i 1:2,7 już sie dla mnie toczy.
W miedzy czasie udało mi się również wykonać (na razie w 90 %) tajemniczą "trąbkę" gaznika. Nikt się nie chciał tematem dzielić, trudno.Wiec ja się z Wami podzielę :-)
Wyliczenia i wzory znalazłem w necie. Większość trąbek jakie napotkałem w sieci wykonanych było z metalu. Akurat w tym mocny nie jestem. Dobrze to znam się na drewnie i kompozytach. Wiec zrobiłem to z kompozytu :). Dostrzegam też dobre tego strony. Są lekkie, trwałe, duża powtarzalność z formy oraz sam fakt ze mnie to praktycznie wcale nie kosztuje. Wydaje mi się że trąbka kompozytowa ma też tą zaletę ze szronieć nie będzie o ile taki fakt ma miejsce w metalowych (?) bo tego akurat nie wiem.
A oto kilka fotek
Toczenie formy
DSC_0007.jpg
toczenie formy
Wykonany już element z kompozytu został oszlifowany i pomalowany z zewnątrz. Wewnętrzna stronę spolerowałem.
DSC_0010.jpg
gotowy element
DSC_0010.jpg (71.13 KiB) Przejrzano 6078 razy
DSC_0016.jpg
DSC_0016.jpg (82.88 KiB) Przejrzano 6078 razy
DSC_0017.jpg
pomalowany element
DSC_0017.jpg (95.79 KiB) Przejrzano 6078 razy
Zostało mi powiercić otwory i przetestować efekt mojej pracy. Opinią się oczywiście z Wami podzielę


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#66

Post autor: szirokez » 2015-07-03, 12:31

Przy doborze tych trąbek tam chyba jeszcze długośc jest ważna, dla kazdego sinika inaczej wyjdzie. Nie mam wiedzy na ten temat tyle co słyszałem od Kajana lub widziałem w necie. W opracowaniach Sałka tez jest chyba cos o trąbkach.
Ponizej filmik z mojego latania po naprawie napedu. Ważę prawie 90 kg i napęd daje radę.

https://spamer.youtube.com/watch?v=ZTULZuLV0RE


gazandrzej
Posty: 16
Rejestracja: 2015-02-12, 11:47

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#67

Post autor: gazandrzej » 2015-07-09, 16:28

Witam po kilku spawaniach i dopasowaniach długości rezonansu chyba trafiłem silnik osiągnął obroty 6300 przy temperaturze 33 i śmigle 124 rusłana plus 3 zmieniłem tez tłumik na większy .Przekladnie mam 2.55 założę jeszcze nowy tłok bo stary jest kiepski i puchnie za mówiłem taki ze stopu ak 20 ianodowany

-- 2015-07-10, 06:38 --

Mam pytanie jakie stosujecie uszczelki pod głowice od czego i jakie i czy wystaje wam t lok z cylindra pozdrawiam


maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#68

Post autor: maki79 » 2015-07-12, 21:11

Witam. Po założeniu trąbki i przełożenia 1:2,7 ze śmigłem węglowym solo 124 obroty wzrosły. Niestety niewiele ,5120 obr/min to totalna porażka. Ciąg odczuwalnie zmalał. Zupełnie nie wiem jaki jest powód ze silnik się nie wkręca. Posiadam gaźnik WB 32 i zapłon CDI na module, punkt zapłonu 2mm przed GMP. Silnik nadal się grzeje. Rozkładam ręce.... Macie jakieś pomysły, ktoś pomoże ?
Byłbym wdzięczny gdyby ktoś z użytkowników tych silników (a najlepiej P. Kajan :) ) opisał prawidłowe wymiary okien w cylindrze. Wielkość, wysokość, początek i koniec w cylindrze. Jakie podkładki (grubość) stosować. Krótko mówiąc ,jak ten silnik prawidłowo poskładać by pracował dobrze.
Dodam tylko ze mój silnik po zakupie był niedotarty (nowy) i pracował z wiele niższymi obrotami niż aktualnie. Zmiana śmigieł i przełożenia tylko odrobinę to poprawiła. Lecz nadal brakuje obrotów i mocy!

A tutaj kilka fotografii mojego rozebranego silnika. Moją wątpliwość budzi tłok, czy czasem nie jest przegrzany czy uszkodzony.
Co o tym sądzicie?
[attachment=9]DSC_0027.jpg[/attachment]
[attachment=8]DSC_0028.jpg[/attachment]
[attachment=7]DSC_0029.jpg[/attachment]
[attachment=6]DSC_0030.jpg[/attachment]
[attachment=5]DSC_0031.jpg[/attachment]
[attachment=4]DSC_0032.jpg[/attachment]
[attachment=3]DSC_0033.jpg[/attachment]
[attachment=2]DSC_0034.jpg[/attachment]
[attachment=1]DSC_0035.jpg[/attachment]
[attachment=0]DSC_0036.jpg[/attachment]
Załączniki
DSC_0036.jpg
DSC_0035.jpg
DSC_0034.jpg
DSC_0033.jpg
DSC_0032.jpg
DSC_0031.jpg
DSC_0030.jpg
DSC_0029.jpg
DSC_0029.jpg (104.39 KiB) Przejrzano 5996 razy
DSC_0028.jpg
DSC_0027.jpg
DSC_0027.jpg (112.8 KiB) Przejrzano 5996 razy


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#69

Post autor: szirokez » 2015-07-14, 07:55

Na wygląd ten tlok za ładny nie jest. Gladz masz chyba ok, to u mnie mam rysy jak byk a kręci mi 7200. Gdzieś nie masz po prostu mocy tylko co jeat przyczyną? Sprawdz dokładnie stopień sprężania, czy jakas konkretna kompresja jest przy obracaniu smiglem, łożyska na wale i na przekładni czy lekko bez chrobotania chodzą. Moze tlok Ci puchnie. Ja zalozylem nowy z cross impexu i puchł ale kręciła mi kolo 7000 i zwalniala wiec szybko ujmowalem gaz. W tłoku wykonalem owalizacje i nieco ze średnicy zebralem ręcznie na papierze 300 naklejonym na płaska powierzchnię i objawy zniknęły. Chyba zrobiłem mu miejsce na rozszerzanie się w cylindrze. Trudno powiedzieć jaki tam teraz jest luz ale pracuje wszystko prawidłowo i jest moc do startu i wznoszenia przy mojej wadze 90kg. Moja mz jeśli chodzi o przerobki to tylko cyl jest na 175 i dolożony rezonans, tyle. Karter jest z MZ, żadnych membran, gaźnik WB 37. Cyl jest tak podtoczony, że tłok w dolnym położeniu jest na równo z dolna krawędzią okien płuczacych i wydechowego tak jak w motocyklu MZ 150. Nic nie było robione po rozszlifowaniu na 175 oprócz fazowania okien i dopasowania głowicy.

Kolega wyżej pytał o wystawanie tłoka. Tak u mnie wystaje ale równo z tuleją a podtoczone jest aluminium cylindra, fajnie wtedy siada głowica. Uszczelke robię z oryginalnej 0,5mm do mz150 i frezikiem poszerzam średnicę aby pasowało. Tłok jak jest w górnym położeniu, jak jest dobrze stopień sprężania dobrany (10:1) to po wlożeniu cyny w otwór świecy powinien ją scisnąć na ok 1mm.
Kurcze niefajnie ze koledze maki to nie chce gadać, sezon w pełni a jesteś uziemiony. Życzę jak najszybszego znalezienia przyczyny braku mocy :)


maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#70

Post autor: maki79 » 2015-07-14, 15:06

Na chłopski rozum mój tłok wygląda faktycznie jakby puchł i zaczynał się przycierać. Wcześniej wyglądał inaczej.
Co mogłem wiec zrobić.... Przetarłem go papierem ściernym jak pisał szirokez, w sumie nie mam nic do stracenia ;)
Zrobiłem też mapę okien cylindra. Są różnice znaczne. Skoro ma być co do 0,1 mm to trzeba będzie to skorygować ?
Rozumiem ze te odległości jakie zaznaczyłem na zdjęciu powinny być względem siebie takie same?
Załączniki
DSC_0059.jpg
przetarty tłok papierem sciernym
DSC_0059.jpg (108.8 KiB) Przejrzano 5983 razy
DSC_0063.jpg
oraz od ręki zrobiłem faskę 45 stopni na pierścieniach o których wspominał Kajan
DSC_0063.jpg (97.27 KiB) Przejrzano 5983 razy
DSC_0076.jpg
Zrobiłem też mapę okien cylindra....i o dziwo, jednak są różnice w wysokości.


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#71

Post autor: szirokez » 2015-07-14, 18:22

Nie znam sie na mapach i nie mam punktu odniesienia do swojego cylindra bo silnik złozony. Jak możesz napisz czy twój silnik ma tak jak pisałem czyli cyl od strony karteru ma byc tak obnizony aby górna krawędz tłoka w dolnym połozeniu była na równo z oknami płuczącymi i wydechowym. W górnym połorzeniu tłok ma wystawać ok 2 mm nad cyl. Do takiego ustawienia dopasowujemy głowicę. Czy sprawdzałes dokładnie stopień sprężania wlewając olej do skręconego cylindra? Ustawiasz tłok w górnym położeniu. Do otworu świecy dokładna miarką wlewasz olej tak aby poziom znalazł się na wysokości pierwszej zwitki gwintu licząc od wewnątrz cylka. Przy tej pojemności prawidłowa ilosć to ok 17,5-18ml (cm3). Jeśli jest wiecej niż 19-20 to silnik jest odprężony i bedzie brakować mocy.
Ostatnio zmieniony 2015-07-17, 17:05 przez szirokez, łącznie zmieniany 1 raz.


gazandrzej
Posty: 16
Rejestracja: 2015-02-12, 11:47

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#72

Post autor: gazandrzej » 2015-07-14, 19:17

[IMG]nie spamuj://i59.tinypic.com/1446ubr.jpg[/IMG]

-- 2015-07-14, 19:41 --

Morze trzeba podstawić inny wydech choć na chwile żeby sprawdzić silnik

-- 2015-07-14, 19:50 --

Ja kombinowałem dwa miesiące żeby założyć do mojej mz tej z prawej wydech od kajana zJerzyka 180 .też mi się grzał zatar i obroty 5300 max
Załączniki
DSC_2468[1].jpg


maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#73

Post autor: maki79 » 2015-07-14, 21:22

Dzięki Panowie za konkretne rady. Jutro to posprawdzam.
Dzisiaj jeszcze pasowałem karter z cylindrem, były drobne niedociągnięcia z mojej strony.
Spasowałem też uszczelkę karter-cyl. Oryginalnie była dość gruba...bo ok 1,5mm. A miałem założoną na chwile obecną dość cienką 0,26mm
To spowodowało też przesunięcie okien i zmienić stopień sprężania...itp,itd
Szkoda ze nie mam kogoś niedaleko siebie, kto posiada rezo. Zaraz bym sprawdził taki wydech i może wyszło by szydło z wora ;-)

Acha.... jest jeszcze coś co budzi mój niepokój. Po licznych kombinacjach z punktem zapłonu wydaje mi się że korbowód (łożysko) na wale dostało luzów. Chodzi o to ze w płaszczyznie pionowej wyczuwalny jest luz. To moze tez pierd... sprawe. Jak sądzicie? Sprawdziłem też pozostałe łożyska wału i uszczelniacze. Akurat one są ok


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#74

Post autor: szirokez » 2015-07-15, 07:08

Wał musi być dobry, przerabialem problemy z wałem. Luz na stopie nie może być zbyt duży max 0,1 najlepiej aby go nie było. Wal nie może być tez ściśnięty jak było u mnie i się zacieral. Szukaj problemu chyba w odpowiednim ustaleniu cylindra tak jak pisalem, bo widzę z tego co piszesz raz masz taka podkładkę raz inną. Musi być t raz dobrze dopasowane i musi chodzić. Rezo sobie dopasuj jak silnik bez rezo zacznie kręcić swobodnie ponad 6000 a dobrze zlozony powinien bez problemów.


maki79
Posty: 31
Rejestracja: 2015-04-29, 18:56

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#75

Post autor: maki79 » 2015-07-15, 23:09

A wiec po kolei....
W dolnym położeniu tłoka, tłok krawędzią jest ok 1mm nad dolną częścią okien płuczących i wylotowego.
W górnym położeniu podobnie, (krawędzią) wystaje ok 1 mm, a dodając wypuklenie tłoka to w całości ok 2,5-3 mm.
Po zmontowaniu silnika i wlaniu płynu wyszło mi 19,5 ml . Zmieniłem podkładkę aluminiową z 0,5 mm na 0,1 mm. Wlałem płyn i wyszło 18,5 ml. Ustawiłem zapłon ponownie na 2,14 mm przed GMP.
Silnik rozgrzany uzyskał następujące obroty;
przełożenie 1:2,2 - ok 3500 tyś/min , 1:2,5 - ok. 4600 obr/min oraz 1:2,7 - ok.5120 obr/min.
Zrobiłem jeszcze mały test bez obciążenia (bez śmigła). Na dosłownie sekundę dodałem gazu max i wyłączyłem silnik. Silnik kręcił ok 6780 obr/ min.
I co teraz ?? :shock:
Acha, i silnik nadal sie grzeje. Choć przyznam że bardzo ładnie pali, od pierwszego. Na obroty wskakuje bez kichania, prychania, płynnie i jakiś tam opuznień.
Jutro zamontuje termometr i sprawdzę temperaturę. Jaka powinna być temperatura bezpieczna na cylindrze w tym silniku ?

-- 2015-07-16, 10:23 --

Przeglądając forum trafiłem na wypowiedŹ Kajana odnośnie modelarskich modułów zapłonowych.
Cytuję :
"Mam taki zaplon i testowalem go przy napedzie Mz 175..ale nie polecam go
do napedow Mz czy WSK dlaczego? bo:
Kat wyprzedzenia w tym zaplonie ma zakres od 0 do 29 st
jesli ustawimy tak jak instrukcja podaje na 29 st to przy obrotach juz
3800 mamy wyprzedzenie 29 st co przy skoku 58 mm daje
wyprzedzenie 4.5 mm przed GMP,i zaczyna sie spalanie stukowe
wyraznie daje sie slyszec jak ktos leci w gorze a ty sluchasz na dole
po drugie silnik bardzo wolno wkreca sie na obroty przy starcie
na wolnych obrotach slicznie pracuje i rowniutko ale pozniej coraz wieksze
obroty i moze popekac wal..nie polecam do napedow bez sprzegla odsrodkowego
ten zaplon sie nadaje do malych wysokoobrotowych silnikow modelarskich
poza tym trzeba o niego dbac zeby nie zawilgotnial i ewentualne uszkodzenia
mechniczne..no i nie jest taki tani..jesli juz zaplon ze zmiennym katem to zakres
tylko od 10 do 23 st a taki nie kupisz tylko trzeba samemu zrobic..kajan "

Pogrzebałem trochę po necie i znalazłem specyfikację mojego modułu.
Pracuje z silnikami do max 8000 obr/min . Kąt wyprzedzenia 28-30 stopni.
Podejrzewam ze tutaj właśnie tkwi cały problem. Silnik nie ma mocy bo kąt zapłonu się zmienia na nie korzyść.
Takie mam podejrzenia, bo silnik według Waszych wytycznych jest poskładany "perfekto".
Jakieś sugestie Panowie ?
Załączniki
DSC_0095.jpg
dolne położenie tloka
DSC_0093.jpg
dolne położenie tłoka


szirokez
Posty: 44
Rejestracja: 2015-01-21, 20:52

Re: Naped 175 na bazie Mz i SHL

#76

Post autor: szirokez » 2015-07-16, 11:13

Zamontuj inny układ zapłonowy i wszystko się okaże. Przy tym stopniu spreżania juz powinno zacząć chodzić chodź można do tych 18 jeszcze podnieść i ten cyl opuścić o ten 1 mm. Liczysz odległości od krawędzi tłoka, wypukłe denko się pomija. Ale jak masz złożone to nie ruszaj tylko Sprawdz ten zapłon bo to wydaje się być przyczyną. Możesz mieć rzeczywiście stukowe spalanie i się grzeje i wal dostaje baty.

ODPOWIEDZ