Siła nośna

Tu znajdziesz wskazówki jak zacząć przygodę z paralotniarstwem.

Moderatorzy: zbyszek_wlodarczak, kamil_rc, wojtek.domanski


Autor
boltstep
Posty: 6
Rejestracja: 2014-07-11, 22:19
Płeć:

Siła nośna

#1

Post autor: boltstep »

Hej! nie będe ukrywał że jestem jeszcze laikeim w temacie paralotniarstwa bo przygodę z tym sportem dopiero zaczynam. DLATEGO PROSZĘ O WYROZUMIAŁOŚĆ i POMOC.
otoż czytam sobie w wolnych chwialach książkę Dudka ,,Paralotniarstwo". jakoś w miarę wszystko rozumiem dobrze tylko mały problem pojawiał się przy temacie Siła Nośna :/
CZy mógłby mi ktoś powiedzieć tak ,,po chłopsku" co to jest i czym to się je? bo z książki nie moge zrozumiec działania siły nośnej i tego jak się unosimy. te regułki zbyt wiele mi nie mówią. Wg. Dudka :,,spadek ciśnienia statycznego generuje powstanie siły nośnej" ale dlaczego? i jeszcze jedno zdanie: ,, profil aerodynamiczny zostaje ,,przyssany" do powietrza o niskiej wartości ciśnienia statycznego" dlaczego tak się dzieje? czemu skrzydło przykleja się do powietrza o niskim cisnieniu?
do tej pory to myslalem że działa to tak: pod skrzydłem zbiera się powietrze a co za tym idzie zwieksza sie ciśnienie bo cząsteczki uderzają o siebie szybciej. takie zwiekszone cisnienie generuje siłę która przewyżasza siłe grawitacji wiec skrzydło nie opada tylko się wznosi. ale

Wiem że moze pytanie jest głupie i oczywiste ale proszę o pomoc jeżeli możecie. wolę wiedzieć niz udawać że wiem o co chodzi :) pozdrawiam!

bogus70
Posty: 32
Rejestracja: 2010-07-16, 21:30
Lokalizacja: płońsk

Re: Siła nośna

#2

Post autor: bogus70 »

Tak w telegraficznym skrócie: siła nosna ma skrzydle ( a paralotnia to tez skrzydło) powstaje dzieki profilowi jaki zostal mu nadany .tzn od dolnej strony zblizony do płaskiego, a gora "wybrzuszona". dzieki temu kształtowi właśnie, skrzydlo posuwając sie do przodu rozcina strugi powietrza na dwie czesci.Strugi powietrza dąza do spotkania sie w tym samym miejscy( pozycji) jak byly pierwotnie przed skrzydłem wiec te ktore ida dołem maja zadanie ułatwione ale te na gornej powierzchni skrzydła muszą znacznie przyspieszyc zeby spotkac sie z tymi na dole w tym samym miejscu (poniewaz to wybrzuszenie na gornej czesci skrzydla powoduje ze przyklejone do niej strugi maja dłuzszy dystans do pokonania).Dziekiki takiemu zjawisku powstaje jakby ssanie skrzydla do gory i to jest wlasnie ta "legendarna" sila nosna :)
Podobne siły wystepuja na każdym skrzydle samolotu jak i na łopacie śmigla. Profile skrzydel roznia sie od siebie nieznacznie ale zasada jes wszedzie ta sama.
Oczywiscie to jest moje skromne zdanie wiec jesli sie myle to niech mnie ktos poprawi.Pozdrawiam:)
Awatar użytkownika

Luc
Posty: 67
Rejestracja: 2011-08-23, 00:48
Lokalizacja: Starogard Gdański
Płeć:

Re: Siła nośna

#3

Post autor: Luc »

Hej podobno ta teoria z ciśnieniami jest błędna (co odkryli oczywiście eksperci z NASA) :P Współcześnie mówi się o zawirowaniach powstających na powierzchni skrzydła, ale ja w to nie wierzę do końca.Faktem jest że tzw FAN wingi też generują siłę nośną, no i nasz polski bąk też, tylko że on o tym nie wie...ale nie o tym chciałem. Pytałeś dlaczego skrzydło przykleja się do powietrza o niskim ciśnieniu, bo takie jest prawo fizyki, a na chłopski rozum jak zaczynasz zasysać powietrze np odkurzaczem to on tworzy właśnie podciśnienie czyli obniża ciśnienie w swoim wnętrzu, dlatego ssie. Podobnie skrzydło: u góry ciśnienie jest niższe bo (na chłopski rozum) powietrze jest bardziej rozrzedzone , rozciągnięte bo ma dłuższą drogę opływając profil a jeśli coś się rozrzedza to maleje jego ciśnienie. To podciśnienie przysysa Cię do powietrza. Siła nośna powstaje w większości na GÓRNEJ powierzchni skrzydła.

Pozdro :)
ODPOWIEDZ