Kompendium wiedzy dla początkującego

Tu znajdziesz wskazówki jak zacząć przygodę z paralotniarstwem.

Moderatorzy: zbyszek_wlodarczak, kamil_rc, wojtek.domanski


Autor
Zantor
Posty: 7
Rejestracja: 2013-02-02, 16:32

Kompendium wiedzy dla początkującego

#1

Post autor: Zantor »

Witam
Jako, że postanowiłem zacząć swoją przygodę z paralotnią z PPG (z możliwością rozszerzenia do PPGG w przyszłości) i zacząłem dużo o tym czytać i pozyskiwać informacje. Niestety im więcej czytam – tym więcej mam pytań. Dlatego postanowiłem założyć wątek, w którym chciałbym rozwiać wszystkie swoje wątpliwości. Jeżeli jesteście w stanie będę wdzięczny za pomoc. Postarałem się w miarę możliwości uporządkować ten post:
To, czego oczekuję od latania to rekreacja, podziwianie okolic i przeloty.
Sam ważę 100 kg, mam 190 cm wzrostu i o sprzęcie dla takiej osoby będziemy rozmawiać. Latać zamierzam w okolicach Warszawy, więc teren raczej nizinny

SZKOLENIE:
1. Aby mieć komplet należy odbyć etap I, etap II i PPG. Jednak niektóre szkoły proponują szkolenia z pominięcie etapu II (od razu po 1 do PPG). Czy warto jest pomijać etap II zakładając, że latać będę w terenach raczej płaskich?
2. Czy można rozbijać szkolenia między szkołami? Etap I chciałbym zrobić będąc w górach na wakacjach, gdyż tam jest chyba najwięcej szkół. Natomiast PPG wyjazdowo/weekendowo gdzieś w moich okolicach.
3. Czy prawdą jest, że etap I ważny jest 1 rok?
4. Z jakim dokumentem kończę etap I?
5. Wszystkie oferty szkół kończą się „wysłaniem na egzamin”. Czy te egzaminy są organizowane przez szkołę, w której się szkoliłem?
6. Ile kosztuje taki egzamin?
7. Czy to jest trudny egzamin czy jedynie formalność?
8. Czy możecie polecić mi jakąś szkołę, która szkoli PPG w okolicach Warszawy? (Obecnie znam tylko SkyTrekking – szkoli w Chrcynnie)
9. Czy przy moich założeniach jest sens robić uprawnienia do holu?
10. Szkolenia w górach są bez holu – na stoku. Czy te stoki to małe górki czy raczej jak Kasprowy Wierch? Żebym nie wylewał ostatnich potów wspinając się na tą górę…..

SKRZYDŁO
11. Na którym etapie szkoleń warto kupić własne skrzydło?
12. Jakie parametry powinno mieć skrzydło dla mnie i moich oczekiwań?
13. Czy takie skrzydło (sensowne) można kupić za 2-3 tysiące (choćby używane)?
14. Czy w ogóle warto się pchać w używane skrzydła?
15. Na co zwracać uwagę kupując skrzydło? Podobno skrzydła z generacji z przed 3 lat to już przestarzała technologia.
16. Większość sprzedawanych używanych skrzydeł ma deklarowany nalot 20-30h. Czy to w ogóle możliwe? (Ja jak bym kupił skrzydło za parę tysięcy to latałbym ile sił w nogach a taki nalot to trzasnąłbym w godzinę…..)
17. Czy jest możliwość sprawdzenia nalotu skrzydła?
18. Ile kosztuje roczne utrzymanie skrzydła? (Przeglądy i serwis)

NAPĘD
19. Jaki napęd powinienem wybrać do moich oczekiwań?
20. Czy jest szansa na zakup takiego napędu za ok. 5000 zł?
21. Na jakim etapie szkolenia warto kupić własny sprzęt? (Szkolenia PPG są o jakieś 800 zł tańsze z własnym sprzętem)
22. Czy warto pchać się w używany napęd?
23. Jakie dokumenty powinien mieć napęd?
24. Ile kosztuje roczne utrzymanie napędu? (Przeglądy i serwis)
25. Czy opłacalne jest samodzielne struganie napędu? (Nie takie rzeczy ze szwagrem przy piwie się robił, – ale napędu PPG jeszcze nie…)
26. Jeśli tak to skąd wziąć podstawowe założenia do konstrukcji? (Jakiś poradnik albo, co?)

ZAPAS
27. Na co patrzeć przy kupnie zapasu?
28. Czy warto pchać się w używany zapas?
29. Czy ma latać z więcej niż jednym zapasem?
30. Czy są różne typy zapasów czy wsio jedno?
31. Ile kosztuje roczne utrzymanie zapasu? (Przeglądy i serwis)

DODATKI
32. Jakie dodatki warto kupić na początku a jakie znacznie później w karierze? (kask, radio, wysokościomierz, gps, busola, termometr, wyrzutnia rakiet itp.)

LATANIE
33. Czy latając z PPG i mając dobrany dobry sprzęt można wyłączyć napęd i pobujać trochę swobodnie a potem znów włączyć napęd (zakładając, że sięgam ręką do szarpaka lub rozrusznik)? W sensie czy paralotnia z napędem ma doskonałość podobną do solówki czy spada jak kamień?
34. Czy mając skrzydło dobrane do PPG (moje 100 kg + 30 kg sprzętu) można kiedyś czasem polatać swobodnie?
35. Czy latając z napędem nie ma czasami efektu wytelepania pilota przez wibracje silnika?
36. Czy dozwolone jest dzikie latanie? Tzn. bez meldowania komukolwiek, start z pola przy domu itd…
37. Jakiej powierzchni powinno być sensowne lądowisko? Wiem, że najlepiej dzika plaża, ale takowa nie dysponuję w sąsiedztwie.
38. Co jeszcze powinienem wiedzieć przed rozpoczęciem szkolenia?

Wiem, że niektóre pytania mogą się wydawać dla was głupie ale pamietajcie, że nie jestem nawet początkujący. Bardzo proszę o konkretne odpowiedzi a być może ten post zostanie w przyszłości wysłany w kosmos dla potomnych, jako niezbędnik. I nie odsyłajcie mnie do szukajki bo czytam fora od dwóch tygodni a tego posta smażyłem 3 dni.
Z góry dzięki za pomoc.

Marker
Posty: 11
Rejestracja: 2014-05-17, 16:39

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#2

Post autor: Marker »

Może się komuś przyda..
Szkolenie:
1.Mając 1 etap umiesz tyle co nic. Zawsze wychodzę z założenia, że gdzie jest moje bezpieczeństwo tam nie ma drogi na skróty. nawet jak teren jest nizinny.
2.tym co ja się spotkałem to można przechodzić między szkołami.
3. Zaświadczenie o ukończeniu 1etapu jest ważne rok, ale lepiej zrobić uprawnienia w sposób raczej ciągły niż tak zwlekać.
4. Kończysz z zaświadczeniem odbycia w danej szkole 1etapu.
5. To zależy. Są szkoły, które mają uprawnionych egzaminatorów w kadrze i od razu zdajesz egzamin do ŚKPP w innych przypadkach dostajesz zaświadczenie i biegasz za egzaminem.
6. Łączna cena egzaminu z innymi kosztami to :
53zł - teoria
43zł - praktyka
43zł- wydanie świadectwa
ok. 100 za OC/rok
5zł opłaty skarbowej za 1 stronę ksera świadectwa szkolnego i prawa jazdy.
7. Egzamin jak każdy, jeśli uważa się na naukę to jest banalny.
8. Nie moje rejony
9. Zawsze to plus, nigdy nie wiadomo czy jednostkę napędową szlak nie trafi, a hol jest równie popularny.
10.To zależy od górki i kondycji. Podchodzenie w góry jest wpisane w paralotniarstwo. Na Jaworzynę obok Żaru wychodzi się może z 5min. Kursanci zlatują może z minutę, ale jak są dobre warunki do żagla to można wyskoczyć z tego stoku nad Żar. Moja mała uwaga jeśli ktoś planuje zapisać się na kurs to dobrze, aby dużo wcześniej zaczął ćwiczyć kondycję będzie łatwiej.

Skrzydło
11. Większość radzi wstrzymać się do zakończenia kursu i ja tak mówię. To jest jak z prawem jazdy, cały mój kurs uczyłem się na Punto 1, ostatni dzień kursu przed egzaminem (2h) miałem na Punto 2 bo wtedy na takich był egzamin, różnica była znaczna i mimo przyzwyczajenia się do nowego i tak żyłowałem. Jak zaczynasz kurs na skrzydle A to skończ go na tym samym, bez zmian.
12. Musi to być skrzydło szkoleniowo-rekreacyjne, może mułowate, ale łatwe w prowadzeniu po to, aby obyć się z lotem i praktycznie zerowym doświadczeniem. Obrazuje to sobie tak; jak uczysz się na motorze marki simson to po kursie nie tniesz ścigaczem 200km/h tylko stopniowo przyzwyczajasz się do prędkości nie tacy kozacy byli i w którymś momencie mieli albo farta albo nie, pewne jest to że w obu przypadkach wali się kloca w gacie jednakowo.
13. Nie wszyscy mogą na raz wysupłać kilka tysięcy. Wielu nie chce brać kredytu więc, kupuje używkę zbierając na coś lepszego. Powiedzmy jeden, dwa sezony zdobędziesz trochę praktyki i będziesz wiedział czego wymagać od skrzydła.
14. Do skrzydła papierkologia. Najlepiej protokół z miarę świeżego przeglądu, karta dopuszczenia do lotów skrzydła, certyfikat przewiewności i podstawa metryczka skrzydła, która musi być wszyta. W zasadzie papierkologia jest potwierdzeniem, że ktoś dbał o skrzydło. Magicy są różni, jeśli nie ma tabliczki, a zdarza się odpruwana to podziękuj, zmykaj i nawet nie patrz na skrzydło.
15. Po pierwsze nie kupować na huuurraaa... Technologie skrzydeł zmieniają się tak jak komputery czy telewizory, ale przestarzałe to zbyt mocne określenie.
A zwracać uwagę na łatki i ich naprawę, czy na tkaninie skrzydła nie ma bąbelków powietrza i jej ogólny stan, bo też złożenie i upchanie w kiszce, a później leżakowanie w szafie robi swoje. Spodni kolor skrzydła czy jest bardziej wyblaknięty lub czy biały zamienił się w kremowy bo to oznacza, że skrzydło częściej leżakowało na startowisku, ktoś to nazwał ładnie wypasaniem i do podawanych przez sprzedającego godzin doliczyć kilkadziesiąt. Sprawdzić ilość zasyfienia na miejscach styku linek i taśm z deltkami im więcej syfiaste tym częściej używane. sprawdzić zapocenie, zasyfienie, zużycie uchwytów sterówek, sprawdzić stopień wytarcia szwów, szczególnie na krawędzi spływu i natarcia. A prócz tego dobrze by poszukać serwisu skrzydeł i pierwsze pogadać z nimi o planowanym zakupie używki i później ze sprzedającym, że przed zakupem chcesz oddać skrzydło do serwisu, aby wystawili opinię i zobaczysz co zrobi sprzedawca, to tak w skrócie.
16. Może tak być. Zacznę od końca, ktoś złapał bakcyla na początku się podjarał, ale w sumie powoli zaczęła euforia przechodzić, bo i dziewczyny nie zabierze, albo ona mu jedzie za uszami o lataniu jak mogli by pojechać nad jezioro, ani kumpla, bo nie ma jak, albo idziesz z kumplami startujesz i latasz, a koledzy patrzą.. ile można patrzeć i idą w swoją stronę. To zależy też jakich się ma znajomych czy dopingują w tym co robisz czy mają to w sumie gdzieś, wsparcie przy słabej automotywacji jest ważne, moi o ile uda się ich wyciągnąć w góry, które zaczynają się prawie w mieście, to tak nie zbyt, raz bo to męczące, a dwa kolejka droga, dochodzą na szczyt i koniec osiągnęli cel, zamiast być kreatywnym i coś sobie zorganizować, to wypiją browar i wracają bo nie ma co robić, w przeciwieństwie do siedzenia na youtube i oglądaniu kabaretów lub spania. To jest dyscyplina, którą robi się dla siebie, a nie dla kogoś. Będąc w powietrzu jesteś sam no chyba, że znajomi też latają, albo masz sprzęt i uprawnienia do tandemów.
Rzeczą podstawową są warunki lub ich brak. Zauważ, że nie zawsze słoneczne dni są lotne, zostaje hol lub ppg, znasz kogoś z holem? zostaje ppg, a to dodatkowo cena kursu plus sprzętu.
Do tego dochodzą umiejętności. Na youtubie wszystko fajnie wygląda jak się lata z godzinę lub więcej, ale początki takie nie są, a zloty też są męczące. No i czas nie zawsze w dni lotne możesz mieć czas aby polatać...
17. Nigdy nad tym się nie zastanawiałem, choć myślę, że możliwość jest, myślę, że samo badanie przewiewności już dużo powie.
18. To zależy od stanu skrzydła. Dopuszczenie paralotni do lotu dokonuje się na okres wynikający z oceny jej zdatności oraz z zaleceń producenta, jednak nie dłuższy jak 24 miesiące. Ogólnie dla komfortu psychicznego warto oddać skrzydło raz w roku na przegląd. Ceny są różne i zależy też jaki jest stan skrzydła. Przykładowo serwis w pobliskiej miejscowości beskid-paralotnie ma taki cennik:

kontrola przewiewności tkaniny - 50 zł
kontrola wytrzymałości takaniny i szwów - 10 zł
kontrola wytrzymałości linek - 50 zł + 5 zł/mb wymienionej linki
geometria i symetria olinowania (laserowy pomiar długości lin) - 100 zł
pełny przegląd paralotni - 250 zł
wymiana olinowania - 200 zł
przełożenie systemu ratunkowego - 70 zł

A też niedaleki Aero SportBeskidy:

pomiar przewiewności ( 5 punktów ) 50 zł
przegląd Standard (skrzydła inne niż Nova, Karta Paralotni na 1 rok) 300 zł
pełny przegląd dwuletni skrzydeł Nova 400 zł
Nova NTT 250 zł
przełożenie RSH 80 zł
przełożenie olinowania 250 zł
przełożenie olinowania tandem 300 zł
wykonanie nowej linki 5 zł za szt+ 6zł za każdy rozpoczęty mb
montaż nowej linki w miejsce uszkodzonej (podczas przeglądu bezpłatnie) 3 zł
oringi na deltki 2,5 zł
kontrola symetryczności olinowania 60 zł

Napęd pominę.

Zapas:
Zapas to jest życie i mimo iż sprzęt jest używką, wychodzę z założenia, że zapas musi być nowy. Lepiej poćwiczyć zloty jak na 1 etapie niż pchać się na znaczne wysokości bez zapasu. 200 razy się uda, a 201 może nie, lepiej dmuchać na zimne to raz, a dwa na startowiskach typu Żar system hamujący czyli zapasówka jest obowiązkowa. Jest jeden typ. czasza jest okrągła i przypomina to spadochron typu kadet. Jak wiadomo zapasówka jest upakowana co wpływa też przy leżakowaniu na tkaninę dlatego można spotkać się, że wietrzy się "paki", koszt składania paki to 70zł i musi być przeprowadzony przez uprawniony personel, a nie przez użytkownika. Przegląd jest podobny jak skrzydła, a i jego cena taka sama.

Dodatki:
Pierwsze to ubezpieczenie OC dla pilotów paralotni, ale to jak zaczniesz latać i masz już uprawnienia. Kask, ale taki co ochroni potylicę i nie ogranicza pola widzenia nawet chroni szczękę, gwizdek i dobry scyzoryk z piłką do drewna, trochę wytrzymałej linki. Szczelne okulary bo lepiej mieć muchy w zębach niż jakby coś miało wpaść do oka, a i płacząc źle się lata. Okulary nie mogą być zbyt ciemne, ani zbyt jasne najlepiej o ciepłym kolorze od pomarańczowego do brązowego. to tak na początek, wysokościomierz też się przyda na początek, aby wiedzieć kiedy się wznosi, a kiedy opada i w jakim tempie. Radio to na końcu. Kask, wysokościomierz, buty nad kostkę, okulary. Reszta po tym.. aha no i rękaw na startowisko i na lądowisko jeśli będzie Twoja "dzika" miejscówka, nie musi to być profesjonalny rękaw, byle dobrze było to widoczne i pokazywało kierunek.

Latanie
ppg pomijam

36. Tak, Mój znajomy ma około 40km do Żaru, a na Skrzyczne też jakieś 50km, jednak całkiem niedaleko jest górka taka sobie i on z niej lata, jak mówi nawet z gówna może wyrosnąć ładny kwiatek... Jednak latając samemu dobrze kogoś uprzedzić o planowanym locie. ale tak, aby ten ktoś miał Cię na uwadze, a nie miał Cię we wdupie i powie spoko dla świętego spokoju.
37. Im większe tym lepsze, najważniejsze bez niespodzianek jak dziury, duże kamienie, krzaki z wskaźnikiem kierunku wiatru to zawsze daje komfort. Co się uczepiłem wskaźnika? Bowiem trzeba uważać przy lądowaniu, korony drzew mogą pokazywać jeden kierunek wiatru, a niżej może być inaczej.

38. Przed startem jak w każdej dyscyplinie sportowej dobrze jest sobie rozgrzać barki, nogi, stopy, nadgarstki, ramiona. Na kursie są różni ludzie, są tacy którzy przychodzą tylko, aby uzyskać papierek bo a może kiedyś się przyda, a szkolenie traktują jak zabawę łącznie z aktualizowaniem na bieżąco swojego statusu na facebooku podpieranego fotkami z startowiska, dlatego pamiętaj jest czas na trochę luzu co pozwala rozładować stres i jest czas na naukę, podpatrywanie innych i własną korektę, a opowiadanie o pierdołach kiedy instruktor coś tłumaczy nie jest wskazane. Instruktor stara się dbać o bezpieczeństwo kursanta i sprzętu dlatego jak jedzie komuś po rajtuzach to nie z powodu charakteru tylko bezpieczeństwa więc bez bycia mądrzejszym bo gdzieś tam przebijają się filmiki z youtube.
Ogólnie przed tym wszystkim dobrze jest zakupić literaturę i zacząć od teorii, ja tak zrobiłem i później było z górki.

Ogólnie proszę nie brać tego wszystkiego jako jakiejś spiny czy przewrażliwienia. Nie raz miałem pokazówkę, że licho nie śpi i tylko czeka na moment nieuwagi aby dać w tyłek, a tu chodzi o zdrowie, a i życie oraz sprzęt. Po co borykać się z jakimiś komplikacjami jak ten czas można przeznaczyć na to co się lubi...
Masakra cały dzień to pisałem idę spać, jakby co to proszę o poprawę, ja ledwo już widzę...
Ostatnio zmieniony 2014-07-05, 01:26 przez Marker, łącznie zmieniany 2 razy.

Pilot
Posty: 152
Rejestracja: 2009-03-04, 10:34
Lokalizacja: podkarpacie

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#3

Post autor: Pilot »

W skrócie :
1- Lot w tandemie, przekonasz się czy to dla Ciebie.
2- Odpowiednia szkoła która zapewni odpowiednie szkolenie .
3- Egzamin na SK .
4- Zakup sprzętu odpowiedniego dla Ciebie ( powinien pomóc instruktor u którego brałeś lekcje).
5- Wykupienie OC i cieszenie się z latania.
Jeżeli w punkcie 1 nie dasz rady się przemóc , lub masz słomiany zapał to nie czytaj dalszych punktów.

blackwidow
Posty: 2
Rejestracja: 2014-06-13, 15:38
Lokalizacja: Kraków
Płeć:
Kontakt:

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#4

Post autor: blackwidow »

Rewelacyjny opis. Dzięki Wam wiem jak po kolei zabrać się za naukę :)

SkyTrekking
Posty: 38
Rejestracja: 2007-10-27, 09:38
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Kompendium wiedzy dla początkującego

#5

Post autor: SkyTrekking »

SZKOLENIE:
1. Aby mieć komplet należy odbyć etap I, etap II i PPG. Jednak niektóre szkoły proponują szkolenia z pominięcie etapu II (od razu po 1 do PPG). Czy warto jest pomijać etap II zakładając, że latać będę w terenach raczej płaskich?

ad1.
Podczas szkolenia do PPG nie ma pomijania II etapu. Szkolenie obejmuje I etap oraz II etap tylko od razu do PPG.
I etap jest etapem przygotowujacym kursanta do dalszego procesu szkolenia. Po ukończeniu I etapu wybieramy jak będziemy latać i II etap szkolić się:
tradycyjnie za wyciągarką lub w górach - uzyskujemy uprawnienia do lotów swobodnych
lub II etap PPG lub PPGG - uzyskujemy uprawniena do loów z napędem lub trajką.

Jeśli wybierzemy PPG a po jakmś czasie stwierdzimy, że chcemy latac bez silnika to wystarczy doszkolić się w tym zakresie i zdać egzamin praktyczny.

Na wszystkie pozostałe pytania i te dotyczące PPG uzyskasz precyzyjne odpowiedzi na szkoleniu paralotniowym :-).


pozdrawiam
Piotr Cwudziński
Szkoła paralotniowa SkyTrekking
Ostatnio zmieniony 2020-04-02, 07:09 przez SkyTrekking, łącznie zmieniany 2 razy.

Fantastique4
Posty: 1
Rejestracja: 2014-06-22, 16:46

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#6

Post autor: Fantastique4 »

Cześć, miałem właśnie w planach zasięgnąć nieco wiedzy w temacie, ale ten opis mnie po prostu zaczarował :) Jestem nowy, ale już mi się podoba :mrgreen:

Dymek
Posty: 1
Rejestracja: 2014-06-25, 21:06

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#7

Post autor: Dymek »

Cześć

opis jest fajny, podoba mi się i wiele rzeczy mi wyjaśniło. Ale brakuje mi jednej rzeczy której nigdzie nie mogę znaleźć w sposób jasny i klarowny opisany. A dokładnie chodzi mi o opis kategorii paralotniarskich. jak się je realizuje, ile kosztują do czego uprawniają. Nie wszystkie szkoły organizują szkolenia we wszystkich kategoriach, dlatego nie mogę się połapać ile ich jest i które po których należy robić. Jeżeli ktoś posiada taki opis i chciałby go udostępnić to będzie super.

Pozdrawiam
Maciek

Marker
Posty: 11
Rejestracja: 2014-05-17, 16:39

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#8

Post autor: Marker »

Poprzedni wpis mi trafiło, przez automat wylogowania, więc jeszcze raz:

Podstawy w kolejności:

etap 1\ - nauka kontroli, startu, zakrętów, korekt na znoszenie, lądowania
obowiązkowe
etap 2/ - na nizinach często robiony na holu więc dochodzi uprawnienie H - nauka stabilizacji lotu, wytracania wysokości, krążenia
etap 3 - nieobowiązkowy (termika i żagiel)

Inne uprawnienia, które można zdobyć nie wymagające kolejności:

hol - H - jeśli etap2 odbył się bez holu
tandem - CP - wymagane min.60h nalotu
z napędem 'na plecach'- PPG
motoparalotnia - PPGG-

Co do cen to jak Polska długa tak ceny są różne. Jedni są tańsi, ale wymagają sprzęt kursanta, a inni odwrotnie. np. gdzieś ostatnio widziałem szkolenie PPG za 1600zł na sprzęcie szkoły, ale też widziałem za cenę 2100zł na sprzęcie kursanta.. trzeba szukać...

Do 2005 było jeszcze chyba 5 lub 6 kategorii umiejętności pilota. Teraz jest jedna pilot paralotni.

Gajerek
Posty: 3
Rejestracja: 2014-03-25, 10:54

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#9

Post autor: Gajerek »

Ja dorzucę od siebie link do artykułu nie spamuj://spamer.sportoryko.pl/artykuly/221/p ... LAH_odpUkU, który opowiada o historii paralotniarstwa w Polsce :)

polatanetv
Posty: 6
Rejestracja: 2015-04-09, 18:14

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#10

Post autor: polatanetv »

Witajcie chciałbym dodać od siebie film, który powinien pomóc :-) https://spamer.youtube.com/watch?v=883Uyb9l4uU

-- 2015-04-20, 01:33 --

Kolejny film PROGNOZOWANIE POGODY https://spamer.youtube.com/watch?v=97OZ3G9rcX4

rydarnir25
Posty: 1
Rejestracja: 2015-04-22, 12:58

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#11

Post autor: rydarnir25 »

Takiego czegoś szukałem :)
latem mam zamiar się zająć taką zabawą :)

polatanetv
Posty: 6
Rejestracja: 2015-04-09, 18:14

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#12

Post autor: polatanetv »

Wybór skrzydła uprzęży i zapasu. https://spamer.youtube.com/watch?v=_8xpZKhX8Ho

UllaM
Posty: 7
Rejestracja: 2015-04-23, 00:21
Płeć:

Re: Kompendium wiedzy dla początkującego

#13

Post autor: UllaM »

Dobrze to wszystko opisałeś.
ODPOWIEDZ